Aflevering 02 1999

Twintig jaar WieKentKunst, twintig jaar Moergestelse kracht

In 2017 bestaat de Stichting WieKentKunst twintig jaar. In twee decennia is WieKentKunst uitgegroeid tot een begrip in Moergestel en daarbuiten. Als geen ander weet de stichting de positieve en creatieve krachten van Moergestel te bundelen tot spraakmakende evenementen. In een serie verhalen staat Moergestel-Nieuws stil bij dit jubileum. Jeanne Jonkers en Peter Vrijhoeven doken in het archief en Paul Spapens schreef de verhalen.

WieKentKunst zette drie reuzen op de wereld en zette daarmee een trend

Hoe kleed je een reuzin aan? Voor die niet alledaagse vraag zag zich in 1999 Corrie Hurkmans gesteld. Als erkend naaldkunstenares die toen al tientallen jaren kleding maakte voor onder meer carnaval, Sinterklaas, het toneel en andere maatschappelijke doeleinden (ze werd dan ook samen met haar man Eddie koninklijk onderscheiden), werd zij gevraagd de in 1999 geboren reuzin Ermelindis van ‘een schôon kleeke’ te voorzien. De pragmatische Corrie Hurkmans vond het antwoord op de vraag in de kerk. Daarin staat het wonderschone beeld van de Heilige Ermelindis. “De kleding van dit beeld heb ik nagemaakt, zowel het model als de kleur”, gaat Corrie Hurkmans terug in haar herinneringen.

Daarvoor hoeft ze niet diep te graven want het ontstaan van de reuzen staat in haar geheugen gegrift. Het was dan ook nogal een avontuur wat WieKentKunst in 1999 had bedacht. Was de stichting een jaar eerder begonnen als organisator van een Moergestel Creatief-nieuwe-stijl, nu haakte WieKentKunst in op de millenniumviering. Als onderdeel daarvan zette de stichting drie reuzen op de wereld, een idee dat was ontstaan in het kader van een in 1999 gehouden poppentheaterfestival.

Dit in Moergestel nooit eerder vertoonde festival speelde zich af op tal van plaatsen in Moergestel: in de cafés, bij de scouting, in Stanislaus, in Den Boogaard. Het poppentheater kwam uit binnen- en buitenland en was er zowel voor de jeugd als voor de volwassenen. Omdat reuzen grote poppen zijn was de relatie met het poppentheater snel gelegd. Reuzen als een nieuw cultureel fenomeen werden door WieKentKunst bedacht om een aantal redenen. De belangrijkste was dat de stichting wilde zorgen voor een blijvend aandenken aan de millenniumwisseling, toen 1999 overging in 2000.

Aan deze millenniumwisseling is destijds veel gemeenschapsgeld uitgegeven, maar de reuzen zijn zo’n beetje het enigste wat nog bestaat. Bijna twintig jaar later mag je dus concluderen dat dit geld aan de reuzen goed besteed is geweest. Een tweede reden om de reuzen te bedenken was dat WieKentKunst graag aan Moergestel een ambassadeur wilde schenken die de goede naam van het dorp uitdraagt in binnen- en buitenland. En ook dat ideaal is uitgekomen want Ermelindis heeft zelfs tot op Mallorca de aandacht op Moergestel gevestigd.

De derde reden lag besloten in de gemeentelijke herindeling van 1997 toen Moergestel, Heukelom en Oisterwijk werden samengevoegd. WieKentKunst bedacht het reuzenconcept om de inwoners van de drie kernen met elkaar op te laten trekken. WieKentKunst gelooft sterk in het nut en belang van samenwerking. Daarom kregen de drie dorpen ieder hun eigen reus die samen moest worden gebouwd, aangekleed en letterlijk uitgedragen. Dit concept is een schot in de roos gebleken. Dankzij tientallen vrijwilligers uit alle drie de dorpen zijn de reuzen een groot succes geworden. Sterker, het in Moergestel geboren concept is overgenomen door Tilburg, Berkel-Enschot, Udenhout, Hilvarenbeek, Gilze, Goirle en Riel. In Alphen wordt mogelijk ook met de bouw van een reus begonnen en ook Baarle-Nassau toont interesse.

Zowel Corrie Hurkmans als Jan van den Hurk roemen de vriendschappen die als gevolg van de drie reuzen zijn gegroeid tussen de inwoners van Moergestel, Heukelom en Oisterwijk. Als bestuurslid van het eerste uur was Jan van den Hurk, in Moergestel vooral bekend als de grote man achter De Naemloose Speelers, was hij nauw betrokken bij de eerste pasjes van de reuzen. “Ik had geen idee waar we aan begonnen, maar ik geloofde er meteen sterk in. Toen had ik niet kunnen bevroeden dat dit Moergestelse reuzenidee zoveel teweeg zou brengen.”

Jan van den Hurk was als bestuurslid van WieKentKunst van het eerste uur nauw betrokken bij het op de wereld zetten van de reuzen. Foto: Marijke van den Hurk.

Corrie Hurkmans gaf reuzin Ermelindis een ‘kleeke’ dat was geïnspireerd op het beeld van deze Vlaamse heilig in de kerk van Moergestel. Foto: Paul Spapens.