Twintig jaar WieKentKunst, twintig jaar Moergestelse kracht
In 2017 bestaat de Stichting WieKentKunst twintig jaar. In twee decennia is WieKentKunst uitgegroeid tot een begrip in Moergestel en daarbuiten. Als geen ander weet de stichting de positieve en creatieve krachten van Moergestel te bundelen tot spraakmakende evenementen. In een serie verhalen staat Moergestel-Nieuws stil bij dit jubileum. Jeanne Jonkers en Peter Vrijhoeven doken in het archief en Paul Spapens schreef de verhalen.
‘Moergestel in Buxus’, ‘Jan zonder Hoofd’ en een brandende stropop
Kende Engeland in de Middeleeuwen koning Jan Zonder Land, zo heeft Moergestel ‘Jan zonder Hoofd’. Dat is de vrije vertaling van St. Jans Onthoofding. De kerk van Moergestel is toegewijd aan deze gebeurtenis uit het Nieuwe Testament. Johannes de Doper, de man die Christus in de Jordaan doopte, werd onthoofd. Zijn hoofd werd op een schaal binnengebracht. Deze universeel bekende afbeelding van een hoofd op een schaal is in het plaveisel voor de ingang van toren en kerk van Moergestel vereeuwigd.
Het monument is een van de overblijfselen van WieKentKunst 2003, toen het thema ‘Gèèsels Gruun’ was. Dit evenement op 21 en 22 juni 2003 is een van de toppers van WieKentKunst geweest. Bezoekers kwamen in lange slierten naar Moergestel gefietst vanuit Oirschot, Hilvarenbeek, Oisterwijk en Tilburg. In dat weekeinde vestigde WieKentKunst zijn naam in de regio.
Het monument St. Jans Onthoofding heeft een diepere betekenis van vriendschap, want het was uit vriendschap dat het kunstwerk in gekleurde straatstenen werd gelegd door stratenmakers uit Boxtel. Deze naaste buur van Moergestel staat sinds jaar en dag bekend als het stadje waar veel stratenmakers vandaan komen. De vriendschap tussen Boxtel en Moergestel is een uitvloeisel van de reuzen; beide gemeenschappen leerden elkaar goed kennen dankzij het feit dat zowel Moergestel als Boxtel een reus hebben. De Moergestelse reuzin Ermelindis is door WieKentKunst op de wereld gezet.
Het ‘Gèèsels Gruun WieKent’ was gezegend met buitengewoon goed weer. Veel inwoners hielden ‘open tuin’ met muziek, poëzie en beeldende kunst. Er waren boerderij-, bos- en boomwandelingen. Volkstuinen konden worden bezocht en er was een ‘Flowershow’ in de Engelse traditie. Behalve het St. Jans Onthoofding-monument hield Moergestel er een tweede monument aan over. Het inmiddels welbekende ‘Moergestel in Buxus’ bij de molen is toen aangelegd. Dit vaak door toeristen en buitenlanders (ze zien de molen vanaf de A 58) gefotografeerde object wordt sindsdien door Adry Hoeven onderhouden en in model gehouden.
Een derde ‘monument’ overleefde niet. Een echt ‘monument’ was het overigens niet. Daarom staat het hier ook tussen accolades. Om de aandacht te vestigen op het ‘Gèèsels Gruun WieKent’ werd langs de A 58 een pop gebouwd van ronde balen stro. Die creaties zie je wel vaker langs de weg. Met name de Fransen (Tour de France!) hebben dit ‘creatief met stro’ tot een heuse cultuur verheven. En WieKentKunst liet Moergestel en vele tienduizenden passanten op de snelweg er kennis mee maken. Maar toen sloegen de vandalen, de grootste kwaal van Moergestel, toe. De pop werd in brand gestoken, herbouwd (want WieKentKunst wilde zich niet laten kisten) en weer in brand gestoken.
De stropop is daarna niet meer herbouwd. De vandalen hadden gewonnen, maar WieKentKunst nam ze later toch te grazen met het planten van de landelijk unieke ‘Verniel-me-niet-boom’ aan de Herengoedstraat. Over deze levensgroene aanklacht tegen vandalisme een volgende keer meer….
Veel animo om de tuin van Villa Hooge Huizen te bezoeken.
Deze stropop langs de A 58 werd door vandalen in brand gestoken.