Expert Kees Vreugdenhil over verschil tussen puberteit en pubertijd
Puberende kinderen van nu maken een heel andere ontwikkeling door dan hun ouders toen die van dezelfde leeftijd waren. Ze zijn bijvoorbeeld niet geïnteresseerd in het onderwijs dat ze wordt aangeboden, ze chatten liever of spelen liever Pokémon. Kees Vreugdenhil is een landelijk erkend specialist in wat er omgaat in het puberbrein. Op uitnodiging van de Coöperatie Zorg voor elkaar geeft hij een lezing op woensdagavond 9 november om 19.30 uur in cultureel centrum den Boogaard in Moergestel. De informatieavond kan gratis worden bijgewoond.
Veel ouders lopen tegen de problematiek van puberende kinderen aan. Voor Coöperatie Zorg voor Elkaar was dat de reden om Kees Vreugdenhil uit te nodigen. Met deze bijeenkomst laat de coöperatie zien hoe signalen uit de samenleving worden opgepikt en hoe daar vervolgens mee wordt omgegaan. Coöperatie Zorg voor elkaar is opgericht voor de inwoners van Oisterwijk, Moergestel en Heukelom. Deelname aan de informatieavond staat voor iedereen open.
De kern van het verhaal van Kees Vreugdenhil is het onderscheid dat tegenwoordig wordt gemaakt tussen de termen pubertijd en puberteit. Met de eerste bedoelt men de tijd en de culturele omstandigheden waarin jongeren tussen circa 10 en 16 jaar puberen. Puberteit slaat dan op de lichamelijke processen en het gedrag. Om te begrijpen wat er in het brein van jongeren gebeurt tijdens de puberteit, besteedt Kees Vreugdenhil eerst aandacht aan de bouw en de werking van het brein. Vervolgens gaat hij in op de begrippen pubertijd en puberteit. Hij geeft er de kenmerken van en staat ook kort stil bij eventuele verschillen tussen jongens en meisjes. Tot slot besteedt hij aandacht aan het leren en het gedrag van pubers. Zowel tussendoor als aan het eind geeft hij concrete tips over hoe men thuis en op school met pubers kan omgaan.
Kees Vreugdenhil was jarenlang docent in het lager, middelbaar en hoger onderwijs. Hij studeerde onder andere leer- en ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit van Tilburg. Hij promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam in een onderzoek naar onderwijsconcepten. Hij werkte als schoolleider, schoolbegeleider, projectleider voor de vernieuwing van de lerarenopleiding en als lector aan een lerarenopleiding. Daar deed hij onderzoek naar het leren van studenten. Hij is gespecialiseerd in de relatie tussen hersenonderzoek en leren in en buiten het onderwijs.
Wilt u komen, dan kunt u zich aanmelden op: hansjagers@kpnmail.nl